Prírodné antioxidanty – odkiaľ ich čerpať?

O antioxidantoch ste už zaručene počuli, ale poznáte ich účinky a ich najväčšie zdroje? Určite viete, že sú prínosom pre náš organizmus – chránia nás pred vplyvmi voľných radikálov. Dokážu teda vytvoriť ochranu pred škodlivinami v ľudskom tele a navyše zlepšujú celkové zdravie. Ak vás táto téma zaujíma a chcete sa o nej dozvedieť viac, čítajte ďalej.

Čo sú prírodné antioxidanty?

Na začiatok si vysvetlíme, čo tie prírodné antioxidanty vlastne sú. Ide o látky, ktoré majú rastlinný pôvod a ich najväčším prínosom je, že dokážu ničiť škodlivé látky v ľudskom organizme. Majú však aj schopnosť spomaľovať starnutie a sú skvelou prevenciou pred srdcovo-cievnymi ochoreniami, či rakovinou a zároveň prečisťujú organizmus. Medzi prírodné antioxidanty patria napríklad triesloviny, vitamíny, alebo flavonoidy.

Odkiaľ ich čerpať?

Prírodné antioxidanty sú obsiahnuté predovšetkým v čerstvej zelenine a v ovocí, preto by sme ich mali konzumovať čo najviac. Nájdeme ich však aj v orieškoch, semenách, bylinkách, zelenom čaji, aj v kakau. Je dôležité, aby sme antioxidanty získavali zo zdravej a vyváženej stravy, ale k dispozícii sú aj náhrady, ktoré si môžete zaobstarať vo forme tabletiek.

Ktoré potraviny obsahujú najviac prírodných antioxidantov? 

Už sme si spomenuli, že najviac prírodných antioxidantov obsahuje ovocie a zelenina. Z ovocia sú je predovšetkým jahody, maliny, čučoriedky, černice, aj hrozno. Sú veľkým zdrojom vitamínov, predovšetkým C, E a B, ale obsahujú aj minerálne látky – draslík, vápnik, horčík, aj železo. Zo zeleniny by sme mali spomenúť cibuľu, cesnak, brokolicu, špenát a zázvor, ktorý sa považuje za silný antioxidant, vyznačujúci sa antibakteriálnym účinkom.

Ak si niekedy doprajete pohár červeného vína, tak by ste mali vedieť, že tiež obsahuje prírodné antioxidanty, najmä vitamíny A, C, E. Výčitky svedomia nemusíte mať ani pri maškrtení horkej čokolády, pretože dokáže zvýšiť hladinu antioxidantov a podporiť tak zdravie organizmu.